INFO AD-DEEN
Reset Minda Guru oleh Prof Dr Muhaya.
Sebagai peringatan unt diri sy n shbt2..semoga bermanfaat.
1. Guru ialah orang memberi ilmu. Seorang guru mudah masuk syurga dan mudah juga masuk neraka.
2. Jika guru fokus apa yang dapat dalam kerjaya guru, guru tidak akan bersemangat.
3. Jadikan diri kita Hamba Allah yang taat dahulu, nescaya kemegahan dunia & penghargaan manusia akan datang sendiri.
4. Niatlah menjadi guru kerana Allah, tujuan hidup, mencari redha Allah dan ladang pahala.
5. Guru perlu mengubah minda dengan menjadikan KPI Allah SWT ( Aqidah + Ibadah + Akhlak) menjadi tujuan utama dalam proses pembelajaran, bukannya KPI manusiawi dan duniawi.
6. Jangan jadi guru yang malang, memaksa murid cemerlang dalam peperiksaan untuk mengejar status & populariti diri.
7. Jangan jadi guru yang sentiasa mencari kesilapan muridnya, carilah potensi, kebaikan dan kehebatannya.
8. Bukan guru disiplin tetapi guru kasih sayang. Fikir setiap perkara atau tindakan yang dilakukan akan kebaikannya. Jika perlu marah kanak-kanak atau murid marahlah kerana sikapnya bukan dirinya sebagai insan.
9. Guru tolong sayang anak murid seperti anak-anaknya.
10. Mengajar bukan untuk menunjuk pandai tetapi dengan niat memberi manfaat.
11. Jangan rasakan diri kita lebih baik daripada orang lain kerana ia tanda awal kejatuhan diri kita.
12. Jangan selalu mengherdik. Orang yang cepat marah harga dirinya rendah.
13. Orang yang selalu beri manfaat, masalahnya akan berkurangan. Orang yang selalu memberi masalah kpd org lain, masalahnya sendiri tak akan prnh selesai.
14. Ilmu bukan milik kita, semua ilmu milik Allah SWT: Usah berbangga atau riak dengan ilmu yang ada.
15. Lihatlah anak murid sebagai individu yang tiada batasan kebolehan dan berpotensi besar.
16. Jadilah manusia hebat yang mengubah persekitaran dan manusia di sekelilingnya.
17. Jangan jadi manusia yang menghancurkan hidup anak murid dengan mencerca dan mengutuk kelemahan murid.
Semoga jd peringatan buat diriku yg selalu lupa
- Prof. Dr. Muhaya
📚📚📚📚📚📚📚
No comments:
Post a Comment