Wednesday 22 June 2016

KEMULIAAN QURRA

INFO AD-DEEN

KEMULIAAN QURRA ( PEMBACA AL-QURAN )

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَن وَالَاهُ
Firman Allah :

إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ (29) لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30)

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan shalat dan menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi, Agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.” (QS. Faathir: 29-30)

PENJELASAN :
Wahai saudara-saudaraku yang beriman, semoga Allah merahmatiku dan kalian semua.. semoga kita tergolong dari kalangan para qurra yang gemar membasahkan lidah dengan bacaan al-quran. Imam Ibnu Jarir at-Tobari dalam tafsirnya menyatakan bahawa ayat di atas adalah berkenaan dengan kemuliaan qurra. Sifat -sifat qurra yang dinyatakan adalah orang yang membaca kitab al-Quran, mendirikan solat dan gemar bersedekah. Ia adalah natijah dari pembacaan al-Quran secara istiqamah dan penghayatan terhadap maksud-maksud ayat yang dibaca. Lantaran itu, kita sebagai umat islam amat digalakan membanyakkan bacaan al-Quran.
☪🕌☪🕌☪🕌☪

No comments:

Post a Comment